KÅLDOLMENS DAG!

å då vill orsakullan denna sista dag i november veta vad jag tycker om kålrätter . . . 

lätt 

i love it

på första plats kommer självaste dolmen av kål å då tänker jag först å främst på den tyska som är fyra gånger så stor som en svensk minst med massor av kål även i såsen

på andra plats kommer käre mors kåldolmar som vi njöt av under alla jular och även om bästa makan gör efter hennes recept blir våra aldrig riktigt lika goda så de hamnar på en god tredje plats


sen kommer bästa makans makalösa kålpudding å sist men inte mins kålsoppa i vilken jag alltid förstärker smaken med kummin som var en huvudingrediens i min mormors kålsoppa när jag var liten i berlin . . . 
men tyvärr gillar inte min bästa äkta hälft den något annorlunda kryddan så då får jag ta på den i efterhand vilket inte blir riktigt lika bra/gott men men det duger . . . 

hur magen mår efter kålrätter var det inte frågan om . . .

 kanske kommer det i någon av orsakullans senare utmaningar . . .





Kommentarer

  1. Tyska kåldolmar har jag aldrig smakat, trots 6 år i München. Våra kåldolmar älskar jag om de inte har "skånskt" påbrå - då är de gjorda med sirap - yuck!
    Kålpudding gillar jag också, speciellt den finska varianten.
    Kummin är en väldigt speciell krydda och ganska ovanlig här. Jag gillar den i "lagom" mängd, för den är ju så speciell att den sätter sin prägel på en maträtt - typ fullt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om kummin, finsk kålpudding får jag googla...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

SPEGLINGAR

KÄRLEK . . .