LÄST LÄST LÄST

jaha då har man avverkat några alster igen å jag blev inte lite sörprajst när jag upptäckte att en svensk bok av en svenska författare var tryckt i gamla (goda?!?) ddr (östtyskland) å det så sent som 1975 😮

om det säger nåt om sven stolpe eller inte har jag inte den blekaste men som alltid lönar det sig att titta på detaljerna . . .

(eller hur bp? 😏)

själva handlingen i boken utspelar sig på ett sanatorium i schweiz å var en stor överraskning med sin filosofiska inriktning avhandlandes sjukdom död religion politik etik å moral samt den alltid lika mytomspunna kärleken

läsvärd!


sen fortsätter ju mitt "avcheckande" av hellbergs deckare där jag hunnit med ännu ett par sten wall romaner samt en första i "loviken-serien"


å det är utan tvekan sten wall serien som ger mig mest behållning gillar karaktären helt enkelt . . .
i min iver/min plan att läsa nobelpristagare hade jag turen att hitta ovanstående på secondhand i skövde å judisk litteratur berättarkonst å besynnerliga humor är värd att bekanta sig med . . . 
lite annorlunda lite ovanligt men ett måste för att om inte annat vidga sina vyer å kanske förstå judarna lite mer å lite bättre 


sen blev det två av schweizaren dürrenmatts kriminalromaner som bl.a. handlar om brott mot bakgrunden av andra världskriget . . .

 lite brott-och-straff-light samt en del filosoferande om krigets fasor å människors påverkan av å i den . . .








 

Kommentarer

  1. Är återigen väldigt impad att du klarar läsa tyska böcker som dessutom ju ör riktigt gamal. Själv har jag väldigt svårt för det. Konstigt nog hade jag inga problem alls att plöja mig igenom varenda Charles Dickens bok under 1980-talet. Nu klarar jag det inte längre.
    Tusen tack för länken. Kan besvara din undran (har ju jobbat på ett förlag): Det är inte författaren som bestämmer var en bok trycks. Det är redaktören på förlaget som har hand om boken som författaren lämna in. Det är han/hon som bestämmer vilket tryckeri som ska anlitas - på hemmaplan eller utomlands. Som så ofta är det en prisfråga, men inte alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ändå uppseendeväckande med tanke på kalla kriget.....

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR