LÄST LÄST LÄST

ja då har man avverkat några alster igen då å den första var en given fortsättning för mig eftersom jag läste "stöld" som jag gillade mycket

även denna handlar om samernas liv å leverne framförallt den speciella skolgången på internat....

berättelsen skiftar mellan 50-talets skolgång för ett antal elever å 80-talets vardag av de numera vuxna å den var självklart läsvärd även om det tog ett tag att "komma in i den" men till slut var den så fascinerande att jag var tvungen att beställa följande som författaren använt som källa till viss del....

en mycket vacker ty rejäl bok med bilder å personliga berättelser av samers forna skolgång å det politiska spelet bakom 
östergren köpte jag för en tjugelapp i somras gillade aldrig "gentleman" riktigt förstod väl inte vad som utgjorde kvaliteten å det är lite samma här . . .

en kärlekshistoria från tonåren till ganska mogen vuxenålder blandat med politiska tankar/anspelningar samt en touch av kriminalare om mutor inom oljeindustrin . . . aningen oöversiktlig lite rörig å på nåt vis ett distanserad ton med en hel del ord som kräver ordlista vid sidan om i berättelsen som jag även minns från "gentleman" nä ingen höjdare men för den pengen helt okej

ovanstående var också ett tjugelappsköp å en mycket underhållande å annorlunda bok med enkel handling absurd humor inbakad i en slags kriminialhistoria om några udda individer . . .

tyvärr håller den inte samma klass hela vägen å slutet känns mest forcerat typ "dags att snabba på så jag hinner med deadline"

trevlig helg

p u s s

 

Kommentarer

  1. Straff står på min lista. Har också läst Stöld och gillade boken, även om den var lika deprimerande som alla böcker jag läst av författare i Norrland. De andra böckerna säger mig ingenting, men du är ju betydligt mera "allround" än vad jag är med mina deckare;-)

    SvaraRadera
  2. Me again: Förlåt! Jonas Jonasson, visst ja. Har läst Hundraåringen, Hundraettåringen och Analfabeten. Så tack för tipset om Mördar Anders!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer du säkert att gilla.....å läsa ut på "en kafferast"...P.S. hade ju kunnat skicka den till dig, men det kostar ju betydligt mer än vad boken gick på (20-:) ...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR