SELFIE (utan pinne men med) NAMN


är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig? 
ja faktiskt har alltid gillat det men har märkt på senare år att det är ganska ovanligt i sverige
om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn?
att det skulle vara passande/gångbart både på tyska å på svenska eftersom jag är tysk från början å bästa makan svensk
vilket är det otrevligaste kvinno - respektive mansnamn du vet?
här skulle jag kunna räkna upp en hel del men gamla dubbelnamn typ jan-åke ann-britt gert-inge anna-karin å dylikt låter inget vidare sen handlar det mycket om vad man associera vissa namn till
när folk gifter sig - tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller skala bort sitt? hur gjorde du?
vi hade aldrig nån diskussion ovan å nybörjare som man var i giftassvängen så det blev traditionellt mitt men idag skulle jag nog föreslå att ha bådas eller en blandning av båda f.ö. tycker jag att alla ska få avgöra det efter egna önskemål
bästa hundnamnet?
alltså jag har alltid svårt när det blir typ "bästa, sämsta" har svårt att välja oftast men jag tycker att husdjur som då t.ex. hundar ska ha gubb- gummnamn typ sven seved sixten marielouise berit svea
ska ägodelar "döpas" och i så fall varför?
eftersom "döpa" har med kristen tro att göra vill jag hellre säga namnge å ja varför inte det är ju lite kul även om jag själv inte haft så många namn på mina ägodelar förutom en liten blå peugeot som dottern hade kallade vi för "blåbäret"
det är klimakteriehäxan som håller i detta spännande selfie-bloggeriet




Kommentarer

  1. Svar
    1. Hahahaha....men jag gillar de nya varianter typ Tuva Li....

      Radera
  2. Måste säga att jag känner fler som heter Christian, men de stavar namnet med K. Gillar namnet skarpt då det är gångbart på en massa språk.
    Dubbelnamn som förnamn var ju rätt normalt för ungefär 70 år sedan.
    Ditt efternamn består ju av ett dubbelnamn (om jag inte har helt fel). Det hade nog varit rätt roligt med ett tredubbelt namn - hahaha:-)
    Att döpa en hund till Marielouise (med den stavningen) - inte lätt att ropa efter hunden då. Å det namnet är ju också ett dubbelnamn:-)
    Å att förknippa ordet "döpa" med kristen tro - det har jag aldrig tänkt på. Vet inte om jag håller med dig där heller...

    Kul att du la upp en selfie. Gillar rubrikbilden - fit for fight:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man döps in i den kristna tron och kyrkan, att man sen samtidigt blir "namnad" är en annan femma....men jag förstår att msk använder den varianten den är ju bra kort å lätt att uttala....

      Radera
  3. Haha, den dan jag möter en hund som heter Marielouise kommer jag att kontakta närmaste instans som ser till husdjurs hälsa!!! Intressant att du plockar upp Janåke, det heter min man (och han skriver ihop det i ett namn). Du har kört ett blåbär och jag en guling, där ser man! (och ja, jag skrev "döpas" med citattecken, för någon religiös rit lär ju knappast komma i fråga). Kul att läsa dina svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ber om ursäkt om jag sårade dig/din man, den risken får man ta i din utmaning..... ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR