AUTOMAT . . .

. . . är lasset på dagens tåg som lugnt å säkert förs fram av den rutinerade lokföraren åke själv har jag med mig några berättelser från barndomen å ungdomens dagar med mig i kupén

ovanstående tuggummiautomat begagnade vi som barn i berlin så fort vi hade nåt 10-pfennig mynt över å det var inte just för själva de runda tuggummin utan för att vi samlade på allehanda små plastfigurer som fans gömda bland de färgglada tuggummibollarna
😀
när jag gick på gymnasiet hade vi en automat med varma å kalla drycker 
man stoppade i en slant valde dryck sen kom det ut en mugg å drycken rann ner 
men nu fanns där några huliganer (?) undertecknad medräknad som tyckte det var kul att först dra ut alla muggar för att sen sitta mittemot å vänta på nästa kund . . .
 som visserligen fick dryck efter önskemål men dessvärre ingen mugg
😂
på 70-talet hade vi en varmkorvautomat som stod på shellmacken i lilla kisa där man kunde stoppa i en slant/sedel å sen kom det ut ett korvbröd i plastpåse ett litet slags plastkuvert med senap å ett likadant med ketchup å till sist en varm korv i ett litet plaströr i cigarrstorlek 
m e n
den här automaten var väldigt stötotålig så det blev många korv med bröd utan att behöva slösa egna slantar
borde jag skämmas?
😕
kan ni lyssna på låten automatic lover där titeln pekar på hur vår ai-framtid kommer å bli
😨

Kommentarer

  1. Nååå, liiiite, så. Borde du skämmas fast jag vet inte egentligen, för så där var vi ju alla mera eller mindre. Fulla i bus eller av bus. Det hörde nog till skulle jag tro. Minns en hel del själv som nog är lika preskriberat som ditt bus är. Tuggummiautomaten glömde jag helt och hållet bort. Sådana fanns även i mina kvarter. Jag minns att de färgade av sig de där kulorna och att tuggummit inte var särskilt gott alls. Korv med bröd, minns inte, tror inte. Fick du ingen gurka till a´la boston?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, inte var det goda tuggummin inte....nä, bostongurka ingick dessvärre inte, men så blev de där automaterna inte långvariga heller!

      Radera
  2. Vilka underbara minne du lägger upp :) Ja det var ju små plastfigurer man ville åt. Tuggummina fick man ju bara ont i käkarna av. Vist var det runda kulor? Varm Korv automat: Jag körde lastbil under två år typ 1978-79 så jag vet vart dessa stod då. Det fanns inte många öppna macker då på den tiden för föda tex. Men så på et ställe hade jag kört från Skellefteå, man kunde ju få på och avlastning lite hur som helst eller om jag åkte på en dag så vart det tre dagar ibland. Och det här med Diesel autometer för lastbilar var också begränsade. Det fanns en i Umeå och en i Sundsvall. Men hur som helst åkte jag i inlandet också som Dorotea och då ar det mycket längre emellan... jo så vart jag hungrig på ett ställe så jag stoppade i några kronor i just en sådan apparat, och ut kom inget, provade igen och vart helt utan korv. Jag vill minns att jag kört hela natten och en bra bit in på dagen före... såg nu bulla och mjölk växa i träden. Jag gav på den en rejäl fot av ilska men ut kom fortfarande ingen. Där stod man med lång näsa och en 12-13 mil hem. Tack för länken. Hoppas att ni tvålar dit Lule :) Trevlig helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då stackars Åke, måste varit en liten mardröm för dig.....men de där automaterna funkade ju nästan aldrig som de skulle......Tyvärr blev det inget mot Lule igår å ni lyckades inte heller...skit också!

      Radera
  3. Den där korvautomaten har jag läst om och den var inte så vanlig och tror jag ganska kortlivad. Vet inte om den kanske inte håll måttet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser Åkes kommentar här ovan så ser du att det nog var så att de inte höll måttet...

      Radera
  4. Något bus har vi nog alla hjort och jag kan tänka mig att ni hade väldigt roligt. Kul att du delade med dig och det är väl preskriberat nu tänker jag.
    Tuggummiautomaterna minns man ja. Tuggummi fick man alltid men någon sak var det sällan som trillade med, i alla fall inte för min del. Varmkorvautomat har jag aldrig hört talas om men ganska så fiffigt det med faktiskt.

    Znogge

    http://znogge.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren, har förstått att det är fler bloggare som inte har "rent mjöl i påsen"..... :)

      Radera
  5. Tuggummiautomaten som liknar din fanns ju även här för inte alldeles för länge sedan. Minns att tuggummit gjorde stora "bubblor" som min mamma ogillade. Så just automattuggummit fick jag aldrig tugga (och leka med) hemma.
    Den korvautomaten har jag aldrig sett. Rätt avancerat med tanke på när den fanns. Och självklart är ditt bus preskriberat, fattas bara;-)
    Himla roliga minnen. Så kul att du delar med dig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar....skönt att höra/läsa att så många bloggare verkar förlåtande....men så har vi väl alla våra små hemlisar....

      Radera
  6. Tuggummiautomaterna minns jag, med de där runda tuggummikulorna :)
    Men korvautomat? Det tror jag att jag har missat!

    Har du fortfarande problem att kommentera hos vissa av oss som har wordpress. Skulle jag kunna be dig om att ta en skärmbild på hur det blir när problemet uppstår. På min blogg har jag skrivit ett inlägg om hur du kan skicka den bilden till mig.
    Om det handlar om epostadressen (vilket jag tror) behöver jag även veta följande:
    Har du någon gång skapat ett konto i wordpress? Om du har det skulle jag vilja veta om det fortfarande existerar eller om du har raderat kontot.
    Tacksam om du svarar på detta. Vill du inte eller kan inte så meddela mig. Då kan jag fråga någon annan med samma problem :)

    Jag har idag haft kontakt med support rörande det här, och för att det ska gå att få en förklaring måste jag ha något att peka på. De verkar inte fatta problemet riktigt.

    https://imittandratankerum.wordpress.com/2024/03/17/ta-en-skarmbild-pa-problemet/



    SvaraRadera
    Svar
    1. Korvautomaterna var sällsynta å inte långvariga, men onekligen en upplevelse.....

      Radera
  7. Den tuggummiautomaten verkar ha varit med om både det ena och det andra. Kan några ungar också försökt ta sig in till godiset utan att lägga i en peng! När jag ser det här kom jag att tänka på fotoautomater som var så populära förr i tiden. Då pratar jag 60-70-tal. Tyvärr kom jag inte att tänka på det när jag skrev mitt automatinlägg. Jag har aldrig hört talas om en varmkorvsautomat och det låter lite omständigt och kanske inte så lockande faktiskt. Men är man hungrid så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotoautomater...det glömde jag med...... ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

SPEGLINGAR