BARN

tuuut tuuut tuff tuff tåget åker vidare med lokföraren åke hållandes i spakarna å

dagens lass är barn å det har vi ju alla varit once upon a time 

själv såg jag ut så här när jag skulle börja i ettan 1965 . . . synd å säga att jag såg förväntansfull ut . . .

här kommer nu några "lånade" foton från nätet som väcker minnen i mig från min barndom
så här nånting måste sovsalen sett ut på barnhemmet jag bodde på i tidig ålder
vi var väl inte utomhus men nog fick vi de första vaccinationerna oralt
jag skulle mycket väl varit en av dessa skolbarn som runt halsen även hade en liten "smörgåsväska" som passade till skolväskan
ett rejält pennskrin hade man också så småningom när man kom upp i åldern 
att stå i skamvrån har man varit med om men det var nog mestadels befogat om man hamnade där
gummitvist var en väldigt populär lek för flickorna under min grundskoletid (år 1-6) jag var nog en av ytterst få killar som deltog ibland
nu några andra lekar man ägnade sig åt såsom den här med tråden den var kul å apropå kul . . .

så var kula populärt i olika omgångar då å då

nedanstående blev väl mer aktuell när man var lite äldre typ mellanstadiet då man kunde skriva lite mer

även kurragömma lektes ibland men för min del var det mest bland hus å bilar då parker inte fanns tillgängliga där vi bodde

dessa rullskridskor var många fascinerade av en annan klarade dessvärre bara av att använda en i taget å sparka sig fram

så då gick det lika bra eller rent av bättre med en hederlig gammal sparkcykel

blåsa såpbubblor var inte så vanligt vill jag minnas kanske var det för dyrt

vilket inte gällde "brausepulver" (läskpulver) som man antingen blandade med vatten för att få en sprudlande uppfriskande dryck eller slickade i sig via fingrarna för att det kittlade så härligt på tungan
linssoppa med korv var en vanlig maträtt under min barndom 
oftast tillagad på mormors spis som var likadan som den på fotot ovan som även användes för att köra koktvätt i en "överstor" kastrull
ovanstående var en vanlig söndagssysselsättning för bilägarna
men det var utopi i min värld det längsta vi kom var att åka kollektivt å där hade varje buss en konduktör med en sådan "pengamaskin" för olika mynt samt stämpel (till vänster) för att stämpla biljetterna

sista bilden föreställer die maus här ett lärorikt å roligt tyskt  barnprogram som finns än idag

avslutar med ett citat från astrid lindgren

ge barnen kärlek mera kärlek och ännu mera kärlek så kommer folkvettet av sig självt

å vill du lyssna på ulf lundells sång barn så kan du göra det  

här



Kommentarer

  1. Vilken fin bild på dig när du började skolan. Min syster bodde och arbetade en tid i Tyskland så när vår äldsta dotter började skolan fick hon en Schultüte av sin moster.
    Det blev en rejäl nostalgi när jag såg lekarna och roligt nog finns några av dem kvar än i dag. Jag minns också när konduktören hade ett sådant pengabälte runt midjan. Det gick bra då och någon större risk för rån var det inte...
    Citatet från Astrid Lindgren är klockrent för barn behöver kärlek så den kan man gott slösa med!

    Önskar en god helg!

    Znogge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad häftigt att du hade koll på "Schultüte"... Visste inte att det fanns likadana "penningmaskiner" i Sverige, men idag ska ju allt vara "digitalt" så vem som helst i hela världen kan komma åt våra pengar... :(

      Radera
  2. Astrid Lindgren, jag var inne på henne jag också ett tag då jag tänkte inlägg. Vem om inte hon har lyft fram barnet. Fint foto av dig..du har verkligen jobbat på inlägget, fått ihop många minnen också för min egen del. Allt känns igen förutom linssoppan då men god ser den ut..Bra inlägg, jättebra!
    En riktigt skön helg önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar....hade bilderna sparat på datorn sen länge tillbaka ifall jag skulle kunna använda dem i min bok, så det var mest å ta fram dem å hitta på nåt att skriva.....Linssoppa kan rekommenderas!

      Radera
  3. Vilken trevlig bild på dig med en "Schultüte". Tycker du ser aningen förväntansfull ut, åtminstone lite halvbusigt och fundersamt.
    Många bilder du visar väcker minnen, dock inte vaccineringen. Den enda vaccination jag minns var den i vänstra arm mot polio. En smörgåslåda har jag aldrig haft. Ett pennskrin hade jag, men inte alls lika stort som ditt. Hoppa rep gjorde vi på skolgården men inte gummitwist och absolut inte med killar. Undrar varför... Detsamma gäller leken med händerna - en renodlad tjejgrej när jag växte upp.
    Rullskridskoren känner jag mycket väl igen. Mina föräldrar ville inte köpa några åt mig då det på min tid var en "killsport", så jag fick överta grannens "grillor". Han hade visst vuxit ur dom...
    Såpbubblor gjorde min mamma själv. Minns inte om de funkade.

    Ett riktigt fint och väldigt personligt bidrag till temat.

    PS. Du är dig otroligt lik förresten - då och nu alltså:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant vad du ser i fotot, det ligger tydligen i betraktarens intresse som det heter, jag minns ju att min barndom inte var så vidare värst så då blir väl tolkningen därefter....
      Jag var inte så "killaktig" därför hamnade jag bland tjejlekarna. Å jag fick svaret varför man inte köpte såpbubbelfalskorna ....det gick ju att göra själv, vilket jag minns vi gjorde i Kisa med! Jasså...är jag mig lik......bara lite mindre hår nu.... :)

      Radera
  4. Tack för den nostalgiresan som tog form i min hjärna. Lekarna minns jag väl och var sånt man sysslade med på rasterna och fritiden ... + hopprep :)
    Minns vaccinationerna ... hur vi stod på kö och vaccinerades enligt löpande band- principen. Ryser lite.
    Smörgås behövde jag aldrig ha med mig till skolan, men ett pennskrin hade nog alla på den tiden, dock inte lika stort och välfyllt som ditt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att så många kunde referera till egna minnen pga bilderna....pennskrinet var ett exempel från nätet.......

      Radera
  5. Wow, vilket inlägg! Jätteroligt, och såååå intressant, med alla minnen och kopplingar till din barndom.
    https://imittandratankerum.wordpress.com/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR