HUNDAR

 är temat för veckan i klimakteriahäxans

1
mitt första hundminne
det är nog från min tidigaste barndom typ 6-8 år nånting när jag var sommarbarn i kisa å på den tiden hade de en liten hund som hette pluto en rävfärgad å faktiskt även lite rävlik sak som jag skyllde på när jag hade kissat i sängen....minns att den stackars jycken såg med förvånade ögon på sin matte när han fick skäll typ "fy på dig pluto"
2
filmhund som stannat kvar
minns egentligen bara lassie som var ett återkommande tv-nöje i barndomen
3
bokhund som stannat kvar
pass på den 😟
4
den hunden glömmer jag aldrig
pass på den också 😟😟
5
berätta en egen liten hundhistoria
minns från min barndom i berlin att vi ofta när vi var ute å strosade runt i kvarteret mötte en äldre/gammal liten gubbe som hade nån taxblandning med sig
(sv. gatukorsning > ty. promenadenmischung) 
å alltid när han mötte oss så sa gubben "piffke paffke puffke" vi visste inte om vi skulle bli rädda eller inte å fattade aldrig vad det betydde men det var väl nåt original av nåt slag
6
om jag hade varit en hund hade jag varit en....
mops skulle jag tro.....lite lat lite butter men ändå söt å go


Kommentarer

  1. Hundar i brittiska romaner är ganska vanligt. Ole dole doff kinke lane koff... på tyska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, skulle det kunna vara, men är det inte.....det heter "ene mene pink pank...."

      Radera
  2. Jasså, du vill vara en mops. Frågan är varför just den rasen. Du vet väl att stackars fulsöta mopsar är framavlade. Man missade visst näsans funktion, för mopsar kan inte andas på rätt sätt och snarkar nåt så fruktansvärt. Har en kompis som hade tre mopsar - samtidigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört det med, men då instämmer väl bästa makan för hon påstår att jag snarkar nåt förskräckligt......

      Radera
  3. "lite lat lite butter men ändå söt å go" - den vovven skulle jag genast ta till mitt hjärta! Tack för en ny tysk glosa också, "promenadenmischung"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, man gör så gott man kan.... :)kul att jag kunde bjuda på lite nödvändig (?) allmänbildning...

      Radera
  4. Tjena mopsen! Det blev flera pass på dagens ämne! Jag hade ingen hund förrän jag var över 40 år och hade aldrig känt någon längtan heller. Efter det har jag inte levt en dag utan hund förrän nu då min senaste och sista (pga min egen ålder och skröplighet) dog för ett par månader sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att helt plötsligt "bli med hund", men förståeligt att du höll fast vid det....synd att att din senaste inte finns längre... :(

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN