KOSLÄPP

är temat för veckans

alltså ett inlägg utan foton 

den här fetthalten ska min mjölk ha
jag kör med mellanmjölk förutom när det vankas tomtegrött till jul då tarvas röd paket
den osten vill jag ha
det finns flera å jag är lite av periodare så till jul vill jag ha edamer (numera i brist på egen/hemma gjord julost) annars varierar vi med greve, prästost samt en å annan som rekommenderas på ostbutiken
den mjölkmaten är en favorit
frödinge mejeris ostkaka å valios vaniljkvarg
den yoghurten serveras hos oss
ingen speciell å bara ibland men då gärna nån med vaniljsmak blandat med fruktsmak
om du ska ge namn åt en ko, vad ska den heta
måste bli nåt i stil med britt-inger ulla-bella gerda typ
har du något ko-minne
var hos bästa svågern på den tiden han bodde hemma på föräldrargården å han skulle ut å kvällsmjölka å då var han ju tvungen att låta mig försöka mjölka för hand vilket jag lyckades "så där" med.....men vi hade roligt i många år framöver åt att jag lärt mig "juver å spenor" nytt vokabulär för en stadsmänniska

p.s.
skulle gärna vara med på ett kosläpp nångång, men har hittilldags alltid lyckats missa det
 dubbel p.s.
det är klimakteriehäxan som håller i temat


Kommentarer

  1. edamer glömde jag! en måste en ha till jul. förr i tiden gjorde kvinnorna hemostar som jag tyckte mycket om. de var lite syrliga och det var spännande att se när de låg och mognade och blev tvättade med brännvin. mjölka är inte helt lätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte som jul på riktigt nu när man inte har hemost längre ... :(

      Radera
  2. rött ohomogeniserat hela året, i havregröt och till English breakfast-tea, äter all ost, ostkaka är gott, inget med smak, inte mjölkat men sett på tv, och smakat varm mjölk, blä

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varm mjölk med honung är nyttigt å med oboy är det gott...

      Radera
  3. Hahaha! Bara självaste tanken att du som "asfaltbonde" skulle mjölka en ko får mig att le:-)
    Inte helt oväntat så har vin inte samma idéer om kosläppet. Det är ju det som är så roligt. Att man läser andras bloggar och ser hur olika vi alla är. Det kallar jag för en fullträff. Och Klimakteriehäxan vet precis vilka knappar hon ska trycka på för att få fram olikheterna hos oss. De berikar helt enkelt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med , det är spännande varje vecka...

      Radera
  4. Jag har sett kosläpp en gång, eftersom jag inte är bilburen brukar det uppstå problem då gårdarna ligger långt från allfartsvägar med busshållplatser. Himla kul är det att se, Kvarg har jag knappt smakat, nu blev jag nyfiken på vaniljkvargen, den är väl mager? I Finland åt vi filbunke med socker och kanel.

    SvaraRadera
  5. Ler och småskrattar lite åt dina svar ... du är liksom BP en asfaltsbonde antar jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Född å uppvuxen i Berlin....men älskar landet!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR