NYA FRÄSCHA

 bloggkompisen bp har väckt mitt intresse för ett kul bloggtema som heter fem en fredag å det är elisa som kommit på idén å håller i trådarna å frågorna å här kommer mitt första bidrag där rubriken är

m i n n e n

1 - vad kommer du ihåg från ditt första jobb
att det var ett sisyphus-arbete att dammsuga filtgolfbanorna på campingen som var placerade bland tallar man hann knappt klar med första innan det var fullt med barr igen jämfört med det var toalettstädningen rena nöjet
2 - vad kommer du ihåg från din första resa utomlands
eftersom jag som 6-åring tillsammans med hundratals andra ungar skickades som sommarbarn från västberlin till sverige kommer jag inte ihåg ett smack mer än att jag stortjöt när jag lämnades av på linköpings centralstation
3 - vad kommer du ihåg från ditt första skolår
förutom att vara konstant mobbad att jag hade lätt för att läsa
4 - vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån
1976 efter mitt vanliga sommarlovsuppehåll i sverige vägrade jag åka tillbaka vilket orsakade ett enormt rabalder "hemma" i västberlin men jag hade fyllt arton å ingen kunde hindra mig
5 - vilken var den första maträtten du kunde laga
tror det var pastasallad eller potatisgratäng som var mina första matlagningsförsök
ha nu en mysig fredag

p u s s 

Kommentarer

  1. Stort tack för länken:-) Jättekul att du är med i Fem en fredag. Då är Jan-Erik och ibland Robert inte ensamma killar längre. Vilka intressanta svar du gav. Sommarjobbet var ju ingen höjdare, varken golfbanan eller toastädningen. Märkligt nog gillar jag städa badrummet;-)

    Har ju sagt det förut, men att sätta en 6-åring ensam på ett tåg till ett främmande land och där ungen inte förstår språket måste ha känts fruktansvärt. Men tack och lov att allt vändes till nåt positivt till slut... Bra att du vägrade återvända till ditt olyckliga hem i Tyskland. Gissar att du blev mobbad på grund av din dysfunktionella familj eller... Nej, ingenting att berätta om på bloggen såklart...
    Dagens frågor var de bästa på länge. Inte ett svar liknar ett annat.

    Glöm nu inte att lägga upp ditt inlägg hos Elisa med hjälp av Inlinkz!!! Det vore ju skoj om fler kunde hitta till dig, eller hur!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för "recensionen" ;) ...jo då, det stämmer....inget självförtroende hemifrån, lukta kiss, ingen trygghet m.m.m.m. då blir det nog så....
      Har lagt upp länken i hennes kommentarfält!

      Radera
  2. Det fina med dig, säkert mycket mera än så också, är att du är rakt upp och ner. Sånt gillar jag...ingen finjustering här inte utan rakt på precis som det är och var. Alla vågar inte men man har ju inget att förlora utan precis tvärtom, man hjälper kanske någon annan samtidigt. Livet är vad livet är och man gör sina val i livet. Som sexåring gör man inte det och givetvis så var det hemskt för dig. Jag skulle också ha stortjutit..
    Köttfärssås och spagetti var nog min allra första rätt...tror jag.
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden, de värmde.....ja..."blev man inte som man ska får man va som man är" är ett av mina valspråk... ;)

      Radera
  3. så kul att du är med på fredagstemat.Att dammsuga golfbanor kan jag förstå var rätt hopplös syssla, men, du fick mycket frisk luft! Familjen var säkert inte glad när du inte ville hem från din sommarvistelse, blev du kvar här redan då, eller åkte du tillbaka senare för att stanna? Jag flyttade från Finland 1978 med en två-åring i bagaget och det var inte populärt bland mor- och farföräldrarna, själv var man ganska egoistisk, o följde den egna viljan om hur framtiden skulle se ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stannade mellan 76-78, åkte tillbaka för utbildning å bosatte mig sen permanent i Sverige 1983. Är man vuxen bör man kunna få bestämma själv å blir det fel, ja då lär man sig av misstagen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR