RETRO

åke som kör tåget leder oss på ännu en liten utflykt denna gång med retro i kupéerna . . . 

å eftersom jag nu lägger upp passande foton till ämnet kan jag ju inget annat än bjuda på en retro variant av mig själv också . . .  

6 år å första gången i sverige

sopgubbarna i forna berlin följde vi med stort intresse från köksfönstret

köpta våfflor med nåt slags skummassa emellan eller "negerkyssar" 
(jajaja jag vet att det inte är politiskt korrekt men ni får tåla det för som 6-åring visste man inget annat)
fick man sällan njuta av men då var det också desto godare när det var dags
en sådan här apparat hade min mormor det tog en stund innan det där lilla röret blev grönt vilket betydde att den var lagom uppvärmd för lyssning
ens första engelskabok i skolan lär man ju aldrig att glömma

sen måste jag ju ha med ett svenskt minne från mina barndoms dagar å då passar denna gammeldags retrofestis perfekt
p u s s 
(en vanlig alltså...inte som ovan....)


Kommentarer

  1. Du har alltid så genomtänkta bidrag. Du är ju riktigt nobel där du står och poserar vid den gamla bilen som jag tror är en Rambler, trodde först det var en Ford Falcon men dom har mer runda lysen. Radion gillas :) Jag har en ute i Gäst Stugan som just du beskriver om röret. Grattis också till Dina vinster med 3 rätt (+ sina två egna ord i tävlingen) Du får sammanlagt 5 Trisslotter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en Ford Cortina som farsans kusin körde....tror de enbart hade Ford Cortinas faktiskt....

      Radera
  2. Ett härligt nostalgiskt inlägg på temat! Såna våfflor minns jag ... tror mig minnas att de var goda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket smarriga....man brydde sig inte heller om ingredienserna...bara det var sött

      Radera
  3. Riktigt fint retro-inslag här! Die negerküssen... så får man ju knappt uttrycka sig mer, i alla fall inte här hos oss i Finland :) Ja, eller kanske på tyska då, men inte på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förbjudet i Tyskland med, foto är ju "retro"... ;)

      Radera
  4. Nu minns jag också de små tetrorna, egentligen ganska opraktiska till formen, men vad gör väl det. Lakrits hade ju förut en "neger"symbol på omslaget, då tyckte vi inte det var något fel med det. Inte värre än att bli kallad finnjävel,.,,,,,eller finnkäring som jag kallar mig själv. Man får ha lite distans till sig själv och humorn i behåll. Fin radio, kan inte minnas att jag hade någon stor radio i mitt barndomshem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självdistans var ordet.....inte lätt att hålla den fanan högt i "kränkningarnas förlovade land"....;)

      Radera
  5. Härliga retrobilder med igenkänningsfaktor. En sån där radio fick jag av min då blivande make och vem minns inte Sunkis och negerkyssar.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Herreguuuuuu så söt du är på bilden! Och som jag sagt förut du är dig väldigt lik:-)
    Negerkyssarna hette ju negerbollar här, och det är ju inte alltför länge sedan de namnet ändrades till... ingen aning vad de heter nuförtiden;-)
    Radion känner jag igen och Sunkist-tetran. Drack många av dessa minns jag.
    Ett härligt bidrag till "retro":-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I "kränkningarnas förlovade land" Sverige hinner man aldrig lära sig de ständigt nya namnen på allt möjligt som "kanske, eventuellt, möjligen......" kan upplevas som stötande...håller med Paula, lite självdistans skulle inte skada....

      Radera
  7. Åsa har skrivit detta hos mig.
    Nalta Norrland
    skriver:
    25 maj 2024 kl. 16:16 Redigera
    Tyvärr kan jag fortfarande inte kommentera hos Dig, jag ska försöka få liv i datorn senare och kolla om det funkar… använder ju bara min iPhone vanligtvis.
    Nu har jag inte hängt med riktigt men är Du ett så kallat Berlin-barn? När jag var liten så kom det varje sommaren en flicka från öst Tyskland nån månad till mina grannar.
    En sån radio fanns även hos min farmor.
    /åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det, jag är ett s.k. Berlinbarn........så tråkigt att det inte funkar med kommentarerna, har problem hos en del jag med, tyvärr.....

      Radera
  8. Negerkyssarna var goda, riktigt goda och jag älskade att äta dem...pluffiga..Jag blir så trött på att man inte kan kalla saker till vad de är. Vad är det för fel att vara neger? Jag är ju ett blekansikte och tar det som en kvinna. Här har man inte de där fördomarna...här kallar man folk och raser till vad de är och ingen tycks ta illa upp. Oj, nu gick jag igång...fort vidare. Negerbollar som BP nämner var kokosbollar hos oss på Åland. Skillnad på kyssar och bollar hade vi, den gemensamma nämnaren var neger, haha..
    Ha en finfin söndagskväll!
    Och du är ju hur gullig som helst så vintage du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, här uppe i norr skapar vi våra problem själva, de ändras ju namn på "patienter" inom äldreomsorgen "handikappade" m.m. m.m. hela tiden, måste vara nåt fel på folk att man inte har viktigare saker att syssla med....hur som helst, goda var de!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

AUTOMAT . . .

JAG ÄR ETT FÖREDÖME