BÅT

 vart är vi på väg är frågan å svaret är enligt lokförare åke "båt"

som alnöbo är lokföraren väl bekant med allt vad båt heter själv är jag ganska så ickevan med det mesta i båtväg så några nya fräscha foton blir det inte utan endast gammal skåpmat från tidigare semestrar men . . .
två båtminnen kan jag i alla fall bjuda på
båtminne 1
innan jag flyttade till sverige åkte jag en hel del mellan berlin å kisa å på den tiden alltid via färjan trelleborg-sassnitz å en gång satt jag på toan för att . . .
ja å då gick larmet 
😱 😱 😱
snacka om panik det var bara att hoppa upp å försöka dra upp å knäppa byxorna å ge sig ut i korridoren där både en å annan panikslagen medpassagerare irrade omkring tills . . .
nån slags sjöman/personal meddelade i förbigående att det bara var en övning
😮
snacka om att pusta ut
😤
båtminne 2
käre mor å jag var å hälsade på farsans kusin med familj som hade förmånen att få nyttja en egen badstrand å denna vackra sommardag fick även vi ligga där å njuta
😎
efter ett tag tyckte käre mor att det blev lite tradigt å föreslog att hon kunde hämta familjens båt som låg runt hörnet av badviken något som vi andra ansåg inte var någon höjdaridé ty vi känner ju käre mor å trodde nog inte att hon skulle klara av det lilla äventyret . . . 
fastän det endast handlade om en liten bit som skulle ros var vi mycket tveksamma om bäste mor kunde ro så där alldeles ensam men . . .
😲
 envis som hon var skulle det inte vara några problem "nej nej det ska jag nog klara ni kan sitta här jag kommer snart"
snart å snart ja allting är ju relativt . . .
snart för en van roddare kanske handlade om 10 minuter för en icke så van kanske 20 dito men när det hade gått mer än en halvtimme började vi nog undra vart käre envise mor tagit vägen å efter ytterligare en stund tyckte vi det var dags att kalla in 
skallgångskedja polishelikopter å . . .
nejvars skämtar bara men att resa sig å börja spana efter den försvunne sjöfararen var ju det minsta vi kunde göra å då . . .
såg vi minsann aktern (?!?) på ekan titta fram runt hörnet med bäste mor sittandes framlänges roende med tunga tag fast som alltid med glatt humör
😍 😍 😍
aningen udda sätt att ta sig fram i en eka men å andra sidan hade hon ju klarat det hon lovade med hjälp av sin patenterade envishet å sitt alltid glada humör
ha en trevlig helg med eller utan båt
p u s s 



Kommentarer

  1. Bra jobbat av din mor att ro iland.

    SvaraRadera
  2. Som öbo har man många båtminnen och jag och syster min pratade just igår om när man då vi var barn åkte turistklass på gotlandsbåten. I ett lastrum längst ner i båten fanns det rader med bås med sängar och bara ett förhänge för privatlivet. Standarden var låg om man säger så.....
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det lät som ett rejält äventyr....men är man ung så....

      Radera
  3. Vilka härliga bilder du bjuder upp med på den/dessa gamla båtarna... Men måste säga att din Mor gjorde det fantastiskt bra för att klara av att ro båten då hon aldrig gjort detta innan.. För alla som har rott en båt vet att det inte är det enklaste man gör här i livet. Den vill inte göra riktigt som man själv vill utan bakvägen..
    Stor eloge till din kära Mor som verkligen klarade av detta på ren tjurighet! <3

    Önskar dig en härlig helg!

    SvaraRadera
  4. Du verkar ha ungefär samma (icke) relation till båtar som jag. Ändå fick du till det helt perfekt, både med bild och två roliga historier. Både du och Åke är så duktiga på att minnas saker och omsätta minnena till text som passar perfekt till alla teman.
    Ja, då är det bara att se fram emot nästa veckans "kyrkorgel"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack...har redan tänkt på nästa vecka, det blir tufft!

      Radera
  5. Oj så bra du kämpat med detta inlägg. Jag har inget mer att skriva för våra bloggvänner har satt det mesta på print. Prydnads segelbåten vinner mitt hjärta, den hade passat excellent i min samling. fiskebåtens numrering/registrering lägger jag allt också märke till ;) Jag får posta en till Trisslott ser jag. Trevligt att du deltar och mycket tack för länken :)

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt mamma-minne du delar med dig av! Ler ända upp till öronen. Och du hittade minsann båtar i arkivet du också. Vilken vacker akter på skutan i trä , det kallar jag en riktig båt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla....man gör så gott en kan... ;)

      Radera
  7. Hon var en hejare på att ro din mor skulle jag vilja påstå..det är tungt att ro "baklänges" fastän det var framlänges men bakvänt. Bravo, du har gott gry att brås på. Fina båtfoton..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

AUTOMAT . . .

JAG ÄR ETT FÖREDÖME

STOLTHET