FOTBOLL

 ja vad passar väl bättre än fotboll som dagens tema i lokförare åkes tågresa 

nu när em började igår med en liten 5-1 seger för mitt gamla hemland deutschland mot de stackars skottarna

min "fotbollskarriär"....

 började sent inte förrän jag gick på gymnasiet jag var väl sådär 15 bast å lärde mig lite finter av några klasskamrater då ockuperade vi alltid grusplanen varje rast för att lira tills.....

lärarna en dag sa ifrån de ansåg att även andra skulle få beträda planen när de rastade sig något vi naturligtvis inte kunde neka dem men vi fortsatte sparka med vår lilla plastboll i apelsinstorlek fastän vi nu hade betydligt fler spelare att dribbla förbi.....

det var också under den perioden jag tillsammans med kompisar började besöka alla hertha bsc:s här hemmamatcher....

sen kom en kille i parallellklassen (andreas pieper andra från höger längst ner, själv knäar jag till vänster om målisen) å värvade folk till sitt lag meteor 06 som bland annat fostrat en europa å världsmästare nämligen thomas hässler här en pigg liten lirare

"du är lång å ståtlig du får spela mittback" sa tränaren när vi nya "stjärnor" dök upp på första träningen med meteor 06 å jag som aldrig nickat en boll ens men så fick det bli men ibland fick jag även spela mittfältare i b-laget vilket var mycket roligare....

vi var förresten det enda laget i vår serie som hade en gräsplan som hemmaarena annars var det grus eller konstgräs...

sen flyttade jag till sverige som 18-åring (1976) å där blev det lite korpfotboll med fritidsgården å nån turnering med lag från olika sågverk (kindasågen var min dåvarande arbetsplats) tills det bar av till berlin igen 2 år senare å där blev det fotboll med barnhemmets lag där jag arbetade i 3 år...

(jag sitter längst till vänster)

sen spelade jag även nån turnering med ett korplag "idrottare mot atomkraft/vapen" också...

back in sweden blev det division 5 å 6 med slätmons bollklubb där jag var högerback (tråkigt) i a-laget å mittfältare (kul) i b-laget

där avslutade jag min "aktiva" karriär med att vinna slätmonspokalen (endags turnering med 4 lag från div 4-6 från närområdet)

det är den ståtlige liraren i mitten bak som är jag
ja man får ju lägga av när man är på topp.....

efter det blev det lite korp å fritidsfotboll till å från tills jag skadade ljumsken å sjukgymnasten rådde mig att sluta med fotbollen för att skadan då skulle kunna blossa upp igen däremot kunde jag springa så hans alternativ var att ta risken med fotbollen å kanske bli skadad "på livstid" eller sluta med att trixa med trasan å istället ägna mig riskfritt åt löpning......

ja å då gick jag ner i en djup depression som jag inte kommit ur än....

det kliar i benen varje vår.....


fotbollsslips var naturligtvis ett måste den tid det begav sig...

avslutar med en bild på domare i paraguay typ skarprättare 

😂😂😂


ha en fin lördag

p u s s 






Kommentarer

  1. Trevlig läsning från början till slut. Jag själv har inte spelat fotboll men nog varit med och kickat med små-människor, varit målvakt på en barnslig nivå så att säga. Den där slipsen är som grädden på moset idag!
    Ha en fin lördag du med!

    SvaraRadera
  2. Så kul att läsa om din fotbollskarriär. Min äldste son provade på det ett tag, men den yngste struntade totalt i allt vad sport och idrott heter.
    Tjusig slip!
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  3. Men nu snackar vi om fotbollsspelaren på riktigt :) Du har alltså gått en hård väg... aktiv i två länder, jag åkte mer på en räkmacka ;) Förträffligt härliga bilder du bjuder opp med. Slipsen, säljer du lotter på den? Trevligt att du klev ombord och tack så mycket för länken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Internationell karriär kanske jag skulle skrivit.... :)

      Radera
  4. Härlig läsning och trevliga minnen från din fotbollskarriär! Gillar slipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar...den var ett måste förr i tiden...

      Radera
  5. Så många minnen fotbollen har gett dig genom åren! Grattis till vinst för Tyskland i första matchen. Ja jag är en tråkigt tant som inte alls förstås mig på fotbollsspel, men vet ju att det är världens mest populära sport. Ge en unge en boll så är han sysselsatt och i bästa fall pangar han inte bollen genom någon fönsterruta. Slipsen är fin men jag föll för asgarvet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att jag fick en rolig present på 50-årsdagen....

      Radera
  6. Ett helt underbart inlägg, så fint sammanfattat och perfekt dokumenterat med bilder. Det är hur lätt som helst att "identifiera" dig på (de flesta) bilder:-) Med andra ord så är du extremt väl konserverad:-)
    Det är roligt att läsa att fotboll också är en stor del av ditt liv. Det känns skönt att man INTE måste ha spelat elitfotboll/elithockey för att älska sporterna.
    Dessutom tycker jag att fotboll precis som ESC förbrödrar och "försystrar". Lite grand av det ser man på tv just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med dig om förbrödningen (systringen) till viss del....kul att du känner igen mig!

      Radera
  7. Härliga minnen och foton! Mitt hjärta klappar också lite:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/06/fotboll-och-jag.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

AUTOMAT . . .

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN

JAG ÄR ETT FÖREDÖME