KYRKORGEL

lördagståget tuffar vidare med bäste åke som lokförare å destinationen för dagen "kyrkorgel" orsakade först lite pannveck men . . .

då vi besökte söderköping i måndags öppnade sig en möjlighet med två fantastisk vackra kyrkor st.laurentii kyrka här 

med två kyrkorglar en modell mindre (se nedan) å en modell bra mycket större (se överst)
å drothems kyrka här

även den utrustad med en liten gullig orgel som dessvärre var stängd för dagen

den obligatoriska mäktiga pjäsen med utsikt över församlingen samt . . .

mittemellanstor
?!?
ha en fin lördag

p u s s 


Kommentarer

  1. Mäktigt med dina kyrkorglar. Den lilla var riktigt söt också :) Mycket trevligt att du deltar på tåget och tack för lö hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur går det med "orglandet"?!?

      Radera
    2. Det går fint ;) Övning ger färdighet vettu eller får jag ändra till kanske ;)

      Radera
  2. Vackra orglar och kyrkor du lyckats med, ja man får passa på när tillfället ges! Allt handlar om att vi skall bege oss ut på många äventyr, Ung som gammal.. Trots mina krämpor så tar jag mig ut på dessa strapatser med kryckor. Båda höfterna med Artros och även ett knä, skulle gjort operation i början av Juni, men åkte dit på många proppar i båda lungorna - Vilket gjorde mig nedslagen ett tag. Men jag kämpar mig åter tillbaka, det är tufft liv.. men jag mår trots det rätt bra! :)

    Önskar dig en härlig Lördagseftermiddag! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var inte lite åkommor....frugan har opererat sina två höfter pga artros så jag vet.....hoppas du kryar på dig!

      Radera
  3. Titta så bra det löste sig, nu kan du släta ur pannan igen. Fina Söderköping, skulle gissa att jag kommer dit i veckan som kommer då bästa kompisen kommer på besök. ( brukar bli ett besök i Söderköping för att äta glass då hon kommer) Ha en bra eftermiddag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar....dundrar vad det blir för glass ur det digra urvalet....

      Radera
  4. Bort med vecken...du fixade det galant
    Det blev tripp trapp trull..stor mellan liten och alla vackra. Hoppas på vackert ljudande också.
    Ha en god fortsättning på dagen!

    SvaraRadera
  5. Är mäkta impad över att du lyckades inte bara med en utan fler orglar i olika storlekar. Riktigt bra jobbat! Intressant att kyrkorna i Söderköping verkar ha öppet under dagarna. Här är de stängda märkte jag.

    PS. Igår blev Tyskland visserligen bestulen på en straff, men jag är ändå glad att Spanien gick vidare. Domaren som är en av de bästa i PL var en katastrof. Frankrike tråcklade sig också vidare - inte rättvist. Ja, och att England äntligen lyckades med att avgöra en straffsparksläggning - hatten av. Schweiz var riktigt bra och jag tyckte synd om laget. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.....ja konstigt att inte alla kyrkor har öppet.... Vad gäller fotbollen är vi överens, dessvärre försvann ju turkarna också så nu är em slut för min del... :(

      Radera
  6. Vilka fina bilder på kyrkorglarna från kyrkorna i Söderköping.
    Jag har ju två kyrkor i närheten som jag ofta besöker och hade tänkt åka dig och fotografera lite, men lusten gick av mig!
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förståeligt, det är inte alltid man är i form.... ;) Ha det gott!

      Radera
  7. Denna utmaning löste du galant! I skolan spelade man psalmer på en liten orgel, lät mycket tristare än att lyssna på piano. Men i ett kyrkorum blir tonerna mäktigare och jag måste erkänna att jag tycker hela orgeln är ett unikum i uppbyggnad som jag inte fattar ett jota av. Och lika bra det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha...du har sånna minnen, tramporgel i skolan.....jo en riktog kyrkorgel är ett mysterium med alla dessa knappar....

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

LJUDLIGT

LAGA EFTER LAG(Ä)G(E)

SÖMN