LAGA EFTER LAG(Ä)G(E)

medan ni försöker få ordning på rubriken å förhoppningsvis lyckas bättre än jag att reda ut innehållet å meningen går jag direkt på elisa:s  5 nya frågor 

 

1) om du kunde ändra en lag, vilken skulle det vara och hur

ojojoj finns många å välja på men kanske man kan börja med att införa dödsstraff igen 😱 nä vars skräms bara men att livstid verkligen blir livstid för t.ex. notoriska återfallsförbrytare å sexualbrottslingar å några till

2) har du någon gång brutit mot lagen

many times snattade en del som ung vi hade det som sport ibland att snatta det mest onödiga å en gång vann jag med ett ägg sen är det ju det här med hastighetsbegränsningar

3) när såg du senast något olagligt

dagligen i trafiken där mobilen är det mest framträdande vid bilkörning förstår inte att tillverkarna inte kan se till att mobiler inte går att använda annat än med handsfree

4) vilken lag skulle du införa om du kunde

ojojoj på den med finns massor av idéer i huvudet men vi kör väl på att det skulle vara förbjudet att skaffa barn utan ett väl genomfört lämplighetstest ...... bästa makan å jag har båda jobbat med barn/ungdomar hela livet å sett det mesta å lite till 

5) vilket lag håller du på

örebro hockey givetvis

ha en mysig fredag

p u s s 

p.s. bilderna från klostret i ystad passar om man tänker sig mose lag eller 10 guds bud





 

 

 

Kommentarer

  1. Som du skrev sista inget gemensamt 😅. Sport är inte mig grej.

    Gällande Kunskapsskolan känns jättebra 🥰

    SvaraRadera
  2. väldigt många procent i USA som dött i dödsstraff har varit oskyldiga.... Snattning har jag inte varit intresserad av, har fått finsk uppfostran.
    Inte skaffa barn eller hund utan lämplighetstest... men folk skiljer sig skaffar ny make nya barn...??

    Jag har suttit som nämndeman i ungdomsroteln, man kan ju inte fälla utan bevis, och det ska man inte, tur att vi inte har dödsstraff.

    SvaraRadera
  3. Ja, bilderna passar bra med tanke på Mose lag. Förslag nummer fyra skriver jag under på...lämplighetstest, absolut men troligen skulle landet gå under då...inga barn alls..eller väldigt få.
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, risken finns att svenskar då dör ut....-. ;) :)

      Radera
  4. Medan du har svårt för Elisas rubrik har jag svårt för Moses lag, som jag inte vet vad den går ut på. Men bilderna är fina.
    Så du har snattat - den såg jag inte komma;-)
    Sedan glömde du väl felparkeringar eller;-)
    Här verkar de flesta vant sig vid hands free när de pratar i telefon, tack och lov, Jag pratar aldrig i telefon när jag kör bil. Tappar helt koncentrationen då. Svårt nog att koncentrera sig på en sak;-)
    Örebro Hockey it is. Men har du övergivit ÖSK efter nedflyttningen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, trodde du jag varit en syndfri människa?!? Om du bara visste......törs inte ens nämna en bråkdel....ÖSK har jag aldrig hållit på, träbensfotboll är inte min grej!

      Radera
  5. Jag som jobbar på förlossningen och eftervården kan hålla med om lämplighetstest för att skaffa barn...
    Just ja, tänkte inte på att jag inte bara gått mot rött, har kört för fort ibland också....;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi som jobbar med det ser saker och ting på annat sätt....

      Radera
  6. Tanken om "körkort" för att få skaffa barn är inte fel. De som vill adoptera får vända ut och in på hela sina liv innan de blir godkända. Andra som kan göra sina egna barn utan problem behöver bara ligga med varandra. Klart orättvist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, å inte bara orättvist utan bedrövligt!

      Radera
  7. Dödsstraff låter tufft, men förstår hur du resonerar kring återfallsförbrytare. Jag tänker som så att med dödsstraff kommer den som gjort fel egentligen undan, bättre att sitta i ett fängelse eller isolerad nånstans för att fundera över det man gjort?
    Veckans frågor hos Elisamatilda var rätt svåra, så jag har inte svarat än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med ditt resonemang, dödsstraff är för lindrigt, bättre de får lida å förhopninsgvis begrunda å ångra!

      Radera
  8. Nej, något dödsstraff vill man inte ha, men strafftiden ut ska dom sitta! Vet inte om jag tycker att man ska ha något slags körkort för att få bli förälder, men ibland är det alldeles för lättvindigt. Det finns faktiskt ganska många som skaffar barn för att förverkliga sig själva, för att få känna att de är någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med ....det ska bara va så liksom....

      Radera
  9. Ja det är märkligt hur man tillåter återfallsförbrytare att bara fortsätta fast man inte lyckas hjärntvätta dem till att bli bättre människor. Komplexa ämnen denna vecka. Läser Hanneles svar att hon fick en finsk uppfostran, jo, det fick jag också, flyttade ju hit till Sverige som vuxen. Men nog sjutton snattade jag som barn, det gjorde vi alla i gänget! Däremot var det nog mera ordning och reda o lite mindre fri uppfostran där än här, det kan jag hålla med om. Jag är inte för fri uppfostran själv, barn behöver ramar och gränser, men man måste få dem att förstå varför.Ha en skön söndag

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

HEMMA BÄST

BARA MER OCH MER