JOBBET

 ännu en vecka med utmanande frågor under rubriken 

som klimakteriehäxan håller i

1   hur tidigt i livet visste du vad du ville bli

väldigt tidigt.....först busschafför, sen lokförare, sen psykolog, sen resebyråtjänsteman, sen sen sen .... blev det en hel del i verkliga livet så småningom men inget av det som flaxade runt i mitt barndoms huvud....däremot har jag jobbat med människor i stort sett hela livet allt från små barn å ungdomar till vuxna å de sista "ljuva åren" som lärare/pedagog i olika sammanhang

2   fanns det en förebild som påverkade ditt yrkesval

nix

3   har du fått sparken nån gång

nej, men däremot blivit utköpt two times.....första gången då jag tillhörde en sekt typ livets ord å jobbade på deras skola å jag efter inblick i den sanna församlingen å deras horribla teologi valde att lämna den men då blev jag portförbjuden på skolan med en gång.....andra gången var för några år sedan när komvux bytte rektor från den som anställde mig till en ny "stjärna" (inkompetensus maximus milt uttryckt) som inte "ville fortsätta med mig"....det vart dyrt för kommunen.....

4   hur ofta har du bytt jobb

eftersom jag bott både i tyskland å sverige har det blivit en del byten sisådär mellan 10 & 20 skulle jag gissa

5   skulle du välja samma yrke igen om du fick chansen

aldrig i livet med tanke på hur vårt samhälle har förändrats till det sämre å där skolan är ett av de områden där det märks som mest....hade valt musiker eller skådespelare i första hand om jag nu fick chansen vilket jag aldrig fick som barn/ungdom....

6   skulle du rekommendera unga att gå i dina fotspår

nja inte nödvändigtvis exakt så som jag men att börja med s.k. enkla skitjobb å sen arbeta sig uppåt skulle alla unga må bra av även att prova på lite olika yrken/jobb men framförallt: ska man jobba med människor måste man ha livs- å arbetserfarenhet å bör testas av både innan å under utbildningen å inte komma direkt från skolbänken....




Kommentarer

  1. vår treåring vill bli brandman, hon kommer nog fixa det. Psykolog vill jag bli, men på gymnasiet blev jag lite "osams" med psykologiläraren som gillade intelligenstester, jag sa att det mäter mest utbildning (på 1970-talet i USA trodde man på allvar att svarta var dummare - men de fick ju inte utbilda sig). Jag insåg att en grundutbildning skulle inte räcka...
    Jobbade också på mentalsjukhus ett par år, de "drömmar" försvann.
    Numera gillar jag datorer... tekniska saker, teknisk informatör, det trivdes jag med.
    Musiker och skådespelare kan du fortfarande göra på din fritid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt att man kan se på sina barn hur det blir .....ja det här med IQ-tester är intressant å kontroversiellt, jag brukar säga att det inte är själva kvoten som avgör, utan vad man gör av sin s.k. mätta intelligens.......min halvbror t.ex. låg på 130-140 vilket var i överkant, men han blev kriminell knarkare, medans jag med mina futtiga 90-100 eller vad jag hade ändå kan se tillbaka på ett ganska lyckat liv! Jomenvisst, har hört det många gånger, men en eventuell karriär lär nog bli i kortaste laget.... ;)

      Radera
  2. Det var en fin lektion från dig :) Gillar när du svarade: Horribla teologi :) Och bara älskar: Det vart dyrt för kommunen :) Kämpa på = Mina tag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är lite av samma skrot å korn,,,,härligt!

      Radera
  3. Håller helt med dig på den sista frågan. Alla människor skulle få prova sig fram till ett arbete där man blev sitt bästa jag. Men nu är det bara utbildning som gäller. Det finns så oerhört många som absolut inte passar för det dom är utbildade för, och det är en katastrof, speciellt när det gäller i arbete med andra människor, små som stora. Men det gäller också att se sin egen roll, och det kan vara svårt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utbildning är som du säger A & O, men ack så överskattad.....

      Radera
  4. Liiite gemensamt har vi idag, bland annat att det blev dyrt att bli av med oss - hahaha:-)
    Beundrar dig att du har orkat jobbat inom skolan i större delen av ditt vuxna liv. Jag har alltid sagt att yrken som läkare, läkare och sjukhuspersonal är inga jobb utan kall. Och det vidhåller jag.
    Musiker och skådespelare - go for it! Nu är nu är "deltidspensionär" öppnas ju många nya möjligheter för dig.
    Jättekul att läsa dina svar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är nog ganska så raka/ärliga du & jag å det behövs i vårt avlånga land....men....det kostar på ibland! Jag kan säga att jag trivts med alla mina jobb speciellt sen jag började jobba med människor.....mitt första jobb där var på barnhem i Berlin!

      Radera
  5. Jag håller helt med dig att unga behöver tidigt komma ut i vuxenlivet och dess prövningar. Prao är jättebra, sommarjobb ännu bättre, man måste lära sig att ta ansvar! Vilken tur att du tog dig ur sekten! Jag hade flera arbetskamrater som tillhörde Livets ord på banken där jag jobbade, två var ett gift par. Många barn hade dom men annars var de tystlåtna om sin tro på jobbet, det var nog en bra strategi. Jag förstår dig nog om pedagog-yrket, men, det är där kompetensen verkligen behövs om allt som är krokigt idag ska bli rakt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Livets Ord är ett kapitel för sig.....trasiga familjer, trasiga liv, självmord, ångest, depressioner m.m. m.m. ... :( Bra sagt att det "krokiga ska bli rakt".... ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

AUTOMAT . . .

SPEGLINGAR

NATTÅG (?) MED IS I KUPÉN